tirsdag 5. januar 2010

Sengeteppeprosjekt

Fikk i høst et ønske om et sengeteppe laget av meg. Det skulle være til hytta og ganske stort (2 x 2 m). Var tenkt på som et framtidig prosjekt, men tenkte at jeg kanskje klarte å få laget det som julegave. Var i Alta i oktober, og da fikk jeg kjøpt garn. Brukte Rauma finull, ville tove det. Var litt vanskelig å beregne størrelse før toving. Ville bruke min gamle Knittax håndstrikkemaskin som jeg ikke har brukt på år og dag. Den ble henta fram og reingjort, men den virka svært treg. Men etter et par dråper olje gikk alt som smurt. Har ikke garnfører, men det er omgangsteller som svikta litt av og til. Så var det å beregne hvor mange omganger hver rute skulle ha for å bli noenlunde kvadratisk. Valgte å strikke remser med 8 ruter i 4 ulike farger og maske de sammen etterpå. Måtte tove bare halve teppet pr omgang siden hele teppet ikke fikk plass i maskinen.
Etter sammenmasking og toving skulle teppet fores. Lurte fælt på hva slags for jeg skulle bruke. Var i Alta igjen i november, stoffbutikker er det ikke mange av. Til slutt valgte jeg å kjøpe bomullslaken. Et dobbeltlaken hadde vel vært stort nok, men fargen burde også passe til de andre fargene. Det ble 2 enkle laken som ble sydd sammen. I utgangspunktet hadde jeg etter foringen tenk å stikke rundt rutene med maskin for å få ruteeffekten bedre fram, men etter å ha presset teppet gjennom maskinen på midtsømmen, ble det med det. Teppet ble for stort for min maskin.
På det øverste bildet er teppet brettet dobbelt over sofaen. Fargene blir mer riktige på det nederste bildet.
Sluttresultatet ble ca 2 x 2,3 m og ble julegave ferdig i god tid. Det ble godt mottatt, også fargevalg falt i smak.

9 kommentarer:

  1. Litt av en hyttegave! Og så mye arbeid du har hatt med det! Ikke alle skjønner hvor mye tid det går til dette, selv om du hadde strikkemaskin. Du måtte jo sitte der og kontrollere, avslutte, skifte tråd, strikke videre... Og så all sammensyingen!
    Lurt med bomullslaken til for!
    Du er flink!

    SvarSlett
  2. Gratulerer! Har du sett at du har rundet 10 000 besøk? 10 030 mens jeg sitter her!

    SvarSlett
  3. Hei! Måtte bare innom her å se.. Flotte bilder du har å siden her og en nydelig heading! :) Og for et vakkert teppe, det må ha vært litt av en jobb! Godt nyttår til deg! :)

    SvarSlett
  4. For et flott teppe! Mye arbeid med det selv om du strikka på maskin. Mamma hadde også en Knittax strikkemaskin, lurer på om den fremdeles står på loftet i barndomshjemmet mitt. Husker jeg brukte den jeg også.

    SvarSlett
  5. Fint teppe.Har nåkk vært litt av en jobb..Monteringa kanskje den værste?!Masse fine bilder i alle dine innlegg..Takk for tips om orkide.Må nåkk spørre en blomsterforhandler om noen råd også.Ikke alltid æ kommer inn på bloggen din, plppper opp mange andre sider...:(
    Ha det godt, og godt nytt år til deg og din!

    SvarSlett
  6. Hei!
    Æ har en utfordring tel dæ på bloggen min!

    SvarSlett
  7. Hei igjen. For en fantastisk julegave du har laget! Så lurt å strikke sånne remser, men må ha vært litt av en jobb, uansett. Jeg har mange ganger tenkt på at jeg skulle ha fått tak i en brukbar knittax, og er inne på FINN og snoker innimellom. Men har ikke funnet noen forelkøpig.
    PS. En liten takk til deg for pay-it-forward-gaven på bloggen min i dag. :)

    SvarSlett
  8. hei hei, må bare si at senteteppet er årets julegave (sammen med kjolen som også er fra deg og gaven fra mannen:-) Har allerede fått masse skryt av teppet i jula- og det tar seg kjempeflott ut på senga på hytta. Er allerede veldig glad i det, og det blei mye finere enn æ hadde forestilt mæ. klem fra svigerdattera

    SvarSlett
  9. Hei! Så fikk jeg se sengeteppet som jeg har hørt om. Heldige de som fikk det!!! Det var sannelig litt av et prosjekt. Kjempeflott!!!Vennlig hilsen Kari P

    SvarSlett