lørdag 17. januar 2009

GAMLE BYGNINGER

I mitt forrige innlegg viste jeg bilde av et hus som er nytt i forhold til disse jeg vil vise her. det er fint at en kan ta vare på hus som viser gammel byggeskikk.
Gamle bygninger på Nord -Troms museum, Nordreisa
Kronebutikken
stod i sin tid på Storslett og var en landhandel der en fikk kjøpt de mest vanlige dagligvarene folk trengte på den tid. Har vært innom den noen ganger i tenårene, men det var ikke nærbutikken vår.
Nå er den flyttet til et tun nær riksveien i Sørkjosen. Her selges lokalt produserte varer av ulike slag. Interiøret er slik det var tidligere med skuffer og disker. Det er vel bare i sommersesongen det holdes åpent her.

Bettystua
var en privatbolig som har stått i Ytre Sokkelvik i Nordreisa. Den ble i sin tid flyttet fra Nordreisadalen til Sokkelvik. Det er sikkert bygd av tømmer fra dalen.
Inne her var det utstilling av malerier da jeg var på besøk for et par år siden.
Min mor var litt i slekt med tidligere eier, og vi brukte å slå gras på eiendommen en tid mens jeg var barn. Vi var også inne i huset og så oss rundt, men det hadde ikke bodd folk der på lang tid.
I Nordreisa stod det meste av bygningene igjen etter krigen, men tyskerne bygde masse forsvarsbunkere i området, og mange bygninger ble revet og brukt til innredning. Etter krigen syntes vi ungene at det var spennende og litt skummelt å gå inn i bunkerne for å se hva som var der, selvsagt uten foreldrenes tillatelse. Det meste var forlengst fjernet av de som så nytte i noe, blant annet var trematerialer mangelvare.
Jeg kan huske at en 17.mai holdt læreren vår 17.maitalen fra toppen av en stor betongbunker som lå midt i bygda nede ved sjøen. Den ble sprengt vekk senere, men det var solide greier som var vanskelig å fjerne.

5 kommentarer:

  1. Artig å høre historia til disse her husan, har sett de når en kjøre forbi, det er det som er det dumme. Men no vet æ litt om dem.
    Snakkes. Akkurat kommentert på forrige innlegg å så kom det nyt i mellomtida.

    SvarSlett
  2. Koselig innlegg.Blir bare at en suser forbi Reisa,men skal stoppe der en vakker dag.Har hørt at det er så mye fint på denne Kronebutikken.
    Ha en flott lørdagskveld.
    Er i sving med strikketøyet igjen,selv om tommelen min fortsatt ikke er helt god.Bruker den mest som "støttefinger"

    SvarSlett
  3. Har alltid syntes det har vært trist med forfalne hus. Tenker på de som engang bodde der og gjerne hadde et strevsomt liv. " Det sku bo folk i husan, husan dæm treng folk."
    God søndag til deg og strikk gjerne innom meg.

    SvarSlett
  4. Dette er flotte, ærverdige hus!
    Så hyggelig at du viste dette!
    Det er godt at de blir tatt vare på.
    Ha en flott søndag! Her er det sterk vind i dag, og jeg med min forkjølelse tror jeg skal holde meg innendørs. Lese, se sport og besøke blogger.

    SvarSlett
  5. Synd skolen ikke står,som kunne blitt et gammelt hus! :( Ha en go søndag

    SvarSlett