tirsdag 12. juli 2011

Hansa - still going strong

Det kan en nok si om denne Hansaen min.


Den ble plantet for nærmere 50 år siden tett inntil husveggen slik at den nå lener seg utover. Er blitt lut i holdningen? Den er knudrete og ser ikke så bra ut før bladene kommer om våren, men hver sommer får den masse roser selv om den får lite stell. For noen dager siden måtte jeg sprøyte den med grønnsåpevann siden knoppene var fulle av utøy. Det så ut til å hjelpe.



Rosene er jo helt nydelige og ser vel ikke ut som en 50-åring?



Kanskje denne?


Ser ut til at fluene liker duften fra rosene.


Denne nyperosen må en også si har hatt stor overlevelsesevne. Mannen prøvde å utrydde den for et par år siden fordi den spredde seg så mye.Men den kom med nye skudd fra rotstengler tross i at han brukte grovsalt på rota.



Nå må den nok holdes i sjakk før den tar overhånd

3 kommentarer:

  1. For en "sprek og flott" 50 åring!
    Har nok flere liv denne nyperosen din;)

    Når jeg leste "Hansa" på overskriften, trodde jeg det var snakk om bryggeriet i Bergen ved samme navn...hihi:)

    Sommerklem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Eg må sei som Turid - Hansa gav tankar om bryggeriet - så feil kan man ta gitt..

    Flotte roser.

    SvarSlett
  3. De udyrene vi har fått på våres Hans-roser, spiser opp hele knoppen, så det blir ingen roser. Dette skjer nå tredje året på rad. Vi har sprøytet med skummamelk, grønnsåpe og alt du kan tenke deg av kjerringråd. Uten virkning. I har vi kjørt på med tre runder med kjøpte kjemikalier. Med omtrent like dårlig resultat. Det er de mest seiglivede dyrene jeg har vært borti. Så du er heldig som har så snille udyr på ditt. Det er forresten kjempefint. Tenk, 50 år og like produktiv!

    SvarSlett