torsdag 2. oktober 2008

HØSTLIG TUR


I går var jeg på en tur opp til 4.vannet for å hente inn boka som ligger i trimboksen over sommeren. Det hadde vært riktig kaldt om natta så bakken var litt frossen. Så mange fine rimkantede blad som jeg skulle ta bilder av når jeg kom ned, men da var det blitt mildere og motivet borte vekk. Moralen er: Ta vare på de øyeblikkene som ikke kommer tilbake igjen.

På bildet ovenfor ser vi innover dalen jeg gikk med de flotte snødekte fjellene i bakgrunnen. På toppen kan en se en arm av Langfjordjøkelen. Jeg fortsatte videre innover et godt stykke forbi hyttene vi ser på bildet. Hadde med varmt vann på termos og laget meg cappuccino (pulver) til nistepakken. Stille og fint, men det hadde skyet over etter hvert. På nedtur kikket jeg etter tyttebær, men det ble bare knapt en liter, men nok til trollkrem til dessert i dag.

Jeg tok noen bilder, men oppdaget at batteriet på kameraet var nesten helt utladet så det ble noen begrensninger.

Svaneparet som har hekket her hver sommer de senere åra, fikk i også i år 4 unger. De bruker å drøye lenge før de setter kursen sørover. Det spørs hvor de har sitt vinteropphold.

Vi syns det er et trivelig innslag i faunaen, men jeg har ofte lurt på hvor det blir av fjorsungene som foreldrene jager vekk når hekkesesongen starter. De kommer tilbake sammen med foreldrene hver vår, men så må de ut i den store verden på egen hånd. Kommer de på familiebesøk noen gang?


Dette var en av de mange fine isskulpturene jeg så i bekkefarene oppover, men fotobatteriet tillot bare et kort klikk hver gang så jeg hadde liten mulighet til å fange den beste gjengivelsen. Her ble lyset for skarpt mot de isdekte stråene slik at den flotte klasen ikke kommer fram i all sin prakt


Denne gapahuken står oppe ved 4.vannet, kanskje litt for langt oppe mot dalbotn, syns nå jeg.









Her er rødmende blåbærlyng med halvfrosne blåbær. De smakte ikke så verst likevel.

Dette tok jeg med mobilen for noen dager siden.

Måtte bare få med de fine fargene.

Dette er tatt på en tur langs veien før alt løvet ble borte fra trærne.

Denne bjørka står ved veien opp til huset og en kan tenke seg alt det løvet som skal fjernes både ute og inne!

Fint er treet i allfall.

2 kommentarer:

  1. Masse flotte høstmotiver her, så rakk du å få sagt "god tur " til svanene også...synes det er litt eksotisk å se dem.

    SvarSlett
  2. Så nydelige bilder! Det er så sant det du sier, det gjelder å ta vare på øyeblikkene. Det gjelder overalt i livet, i det helt daglige også. Tiden forsvinner så fort. Si til dem vi omgås at vi er glad i dem.Hjelpe der vi kan, når vi kan. Plutselig er øyeblikket ikke lenger der.
    For lenge siden siterte jeg på bloggen min et dikt jeg hadde lest, om å ta vare på sjansene når de er der. Det er veldig viktig.
    Tusen takk for hyggelig kommentar til meg. Jeg ser at du har linket til meg, nå skal også jeg sette ditt navn på min bloggliste. Så kan flere finne deg.
    Ha ei god helg!:)

    SvarSlett