onsdag 19. oktober 2011

Lammerull

Nå er det tid for å få lamslakt i hus. Det er så greit å ha noe i fryseren når en ikke kan stikke innom supermarkedet hva tid som helst. Vi har partert og pakka kjøtt i porsjonspakker. Har også beina ut en lamsteik.
Og så er det selvsagt sying av lammerull. Syns hjemlaga rull smaker godt, og det hører med til jul. Som dere ser på bildet så ble det to små og en litt større som skal spares til jul.

Noen bruker å henge opp rullen til litt tørking (bokning). Det gir en god smak, men det har ikke jeg gjort.




Gjenbruk

Så har æ trukke en brukt strømpe utanpå rullene slik at de ikke skal sprekke under koking. Altså ikke mine nettingstrømper, men tatt vare på de som har vært utanpå surra steik o.l. Bruker de til å henge ut fuglemat i - og nå utenpå rullene. Greit når en ikke kan regne med å få fatt i alt på den lille butikken vår,- men slakt har vi kjøpt der.



Pinnekjøtt og bokna lammelår


Siden det er litt kjølingere i været, har vi tatt sjansen på å henge ut det vi har hatt liggende i salt. Pinnekjøttet blir julemat og de bokna lammelåra ender i steikepanna, for det meste som kveldskos. Det er også godt å koke.
Se den fine notlinen som skal beskytte kjøttet mot ubudne gjester som kjøttmeis og røyskatt.

Også gjenbruk.

Velbekomme si æ!




4 kommentarer:

  1. Heia, lenge sia sist. Æ har ikke vært så aktiv med innlegg og kommentarer her i bloggland på lange tider, men prøver å komme i gang igjen.
    Nam, nam det kommer til å bli mange gourmetmåltider av det du viser frem på bildene her.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  2. Å, jeg har ikke fått sydd rull enda, men jeg har slagsidene i hus!
    Jeg skjønner jo at du er opptatt med mye, så bilde av deg i avisa, har klippet det ut, deg og vaffelkjøper Evald!
    Koselig!
    Gubben holder på å gjøre badet mer beboelig med nye vegger som ikke flasser, så her er det liv!
    Klem!

    SvarSlett
  3. Så langt du har kommet i juleforberedelsene. Kjøttrull må vi også ha til jul.jeg syr også sjøl, men jeg har sluttet med å lage fenalår. De kjøper jeg.
    Jeg har fått et problem på bloggen min. Jeg kommer ikke inn på kommentarfeltet til de som har sånn som du at en må velge profil. Kan ikke få opp følgervinduet mitt heller. Men dette er bare på den stasjonære maskinen min. På den bærbare er alt i orden. Forundelig. Har du en god nide så tar jeg gjerne i mot.

    SvarSlett
  4. Hvor lenge kan lammerullen henge før jeg må koke den? Min har hengt i fire uker nå. Må den fryses,dersom jeg koker den nå,dersom den skal holde seg til jul?

    SvarSlett