fredag 2. oktober 2009

Skynd deg å elske

Denne boka leser jeg akkurat nå.
Menneskeskjebnene er så ulike, for noen er motbakken brattere enn for andre.

Noen av dere husker kanskje TV-serien om Eldrebølgen som avsluttet med en forestilling i Tromsø. Høgmo (far til fotballtreneren) framførte diktet under, men fikk jernteppe da han skulle starte. Det ble en kort pause som publikum vel trodde skulle være der og skape en større effekt. Kona satt i salen og var rørt til tårer.
Høstvise
Veien hjem var mørk og lang og ingen har jeg møtt,
nå blir kveldene kjølige og sene.
Kom hit og trøst meg litt,for nå er jeg ganske trøtt,
og med ett så forferdelig alene.
Jeg merket aldri før at mørket var så stort,
går og tenker på alt det som jeg burde.
Det er så mange ting som jeg skulle sagt og gjort,
men det ble så veldig lite jeg gjorde.
Skynd deg nå elskede, skynd deg å elske.
Dagene mørkner minutt for minutt.
Tenn våre lys, det nærmer seg natten,snart er en blomstrende sommer slutt.

Jeg leter etter noe som vi kanskje glemte helt,
men som du kunne hjelpe meg å finne.
En sommer går forbi, den er alltid like kort.
Den er drømmen om det vi kunne vinne
Men du vil kanskje komme før skumringen blir blå,
og før engene står tørre og tomme.
Kanskje finner vi hverandre,kanskje du og jeg kan få
se det blomstre før dagen er omme.
Skynd deg nå elskede, skynd deg å elske.
Dagene mørkner minutt for minutt.
Tenn våre lys, det nærmer seg natten,
snart er en blomstrende sommer slutt

Nå blåser stormen ute og stenger sommerens dør
Det er for sent til å danse og leke.
Jeg elsker kanskje mindre enn det jeg gjorde før,
men mer enn du noen gang får vite.
Nå ser vi fyr som blinker på høstens lange kyst,
hører bølgene slå imot stranden.
Ett eneste er viktig og det er hjertets lyst
og at vi får være sammen med hverandre.
Skynd deg nå elskede, skynd deg å elske.
Dagene mørkner minutt for minutt.
Tenn våre lys, det nærmer seg natten,snart er en blomstrende sommer slutt.

9 kommentarer:

  1. Æ blir bare målløs...
    men den boka har æ løst å lese!

    SvarSlett
  2. Kjenner ikke boken, men fikk lyst til å lese den!

    Fantastisk nydelig sang! Har sunget den flere ganger!
    Nydelig høstbilde!

    Riktig god helg!

    SvarSlett
  3. Kjære du!
    Takk for at du minner meg på det! Det var så rørende!
    Og så du, da, som avslutter med DET vakre høstbildet! Får meg til å tenke på at alder kan være vakkert. Snufs!

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke lest boka, men har hørt visa.
    Bildet ditt var nydelig. Må beklage at jeg besøker bloggene så lite, har vært sløv med det lenge. Dessverre er ikke du noe unntak i så måte.
    Ønsker deg ei flott helg!:-)

    SvarSlett
  5. Til ettertanke! Har jo fulgt dem i media og spesielt i avisa Nordlys. Boka må leses i nærmeste framtid. Nydelig innlegg fra deg! Her blir det støyping av krone på grunnmuren til hytta.....i nydelig høstsol på kritthvit snø i fjellet! god helg til deg!

    SvarSlett
  6. Har hørt litt fra boka og vet hva den handler om, er ikke lett når sykdom rammer. Har denne fryktlige sykdommen i familien min. Er så trist for dem det gjelder. Nydelig innlegg hos deg. Flott dikt/sang og fint bilde.Tusen takk for hilsen hos meg! -Margti-

    SvarSlett
  7. Hei, igjen!
    Y-an spiser sei og torsk til den store gullmedalje!
    Og da vi hadde vært ute på fisketur, visste jeg ikke ordet av det før han hadde spist en god del av sporen til auaren! Jeg fjernet fisken, det er jo skarpe bein i den!

    SvarSlett
  8. Atter hei!
    Åhh, det nederste bildet e fortsatt så pent, skjønt, vakkert, pusttakanes som dæm sei, engelskmeinnern!
    Du minna mæ på, æ vaint jo to pakka løk på lørdagskafe i hagelaget, må jo få dæm i jorda, æ å! Ha det bra, uten neglsprett!

    SvarSlett
  9. Har ikke lest den boka,men har sett dem på tv. Utrolig flott gjort å stå frem på den måten. Det er nok flere som har funnet trøst i at disse menneskene har gitt et ansikt til denne tragiske sykdommen.
    Ønsker deg ei fin helg.

    SvarSlett